Bloggen is natuurlijk super leuk, maar gevonden worden kan soms lastig zijn. Toch wil je graag dan mensen jouw artikel lezen waar je hard aan hebt gewerkt. Daarom deel ik vandaag mijn SEO tips om beter gevonden te worden op Google. Dit zijn vrij basic tips, dus als jij al wat langer blogt en verstand hebt van SEO is dit waarschijnlijk niets nieuws. Maar als jij net bent begonnen óf als je jezelf nog niet zo verdiept hebt in SEO, is dit het artikel voor jou!

 

Wat is SEO?

Search Engine Optimazation (SEO) ofwel zoekmachine-optimalisatie, is het actief optimaliseren van een website door het verbeteren van interne en externe factoren om het bezoek naar de website of app op relevante zoekwoorden vanuit zoekmachines te verhogen.

Bron

SEO tips

Basic SEO tips

Zoals ik al zei heb ik een aantal basic SEO tips. Misschien kende je er al een paar, of misschien ook niet. Maar het is altijd fijn om eventjes te checken of alles nog wel ‘goed’ gaat op jouw blog. Daarnaast heb ik ook een plugin voor WordPress die mij reuze helpt bij mijn SEO.

 

Keywords

Keywords, trefwoorden en zoekwoorden. Het is allemaal hetzelfde, maar heel erg belangrijk. Een keyword is het zoekwoord waarop je gevonden gaat worden. Het zijn woorden die mensen Googlen om op jouw artikel te komen. Het is belangrijk om deze zorgvuldig te kiezen. Kies bijvoorbeeld niet voor een keyword als ‘nieuwe concealer’, maar gebruik dan liever de naam als keyword ‘MAC Cosmetics Pro Longwear Concealer’ of zelfs korter ‘MAC Pro Longwear’ of ‘MAC Concealer’. Mensen gaan niet Googlen naar ‘nieuwe concealer’, wel naar (merk)namen!

Voor dit artikel is het keyword ‘SEO tips‘. Zoals je misschien wel gemerkt hebt, komen die twee woorden vaker voor in dit artikel. Voor de handigheid heb ik ze overal dik gedrukt gemaakt, want er zijn bepaalde locaties waar deze keywords moeten voorkomen in jouw artikel. Maar don’t over-use it!

 

Titel en URL

Jouw gekozen keyword móet in jouw titel staan. Bij mij is het nu dus: “Blogger Guide: SEO tips | Hoe word jouw blog gevonden?”. Bij voorkeur zet ik het keywoord vooraan in de titel, omdat dit een woord is waar mensen op zoeken binnen Google. Als jouw titel dan iets is als “Blogger Guide: Hoe wordt jouw blog gevonden | SEO tips” is, valt het keyword minder op en word er mogelijk minder op geklikt.

Daarnaast moet jouw keyword ook in de URL ofwel link, staan. In mijn geval is het: kimterstege.nl/bloggerguide/seo-tips/. Nog eventjes een snelle tip over de URL van de blogpost. Zorg dat deze kort is. Vaak zie ik links voorbij komen zoals: jouwblog.nl/10-03-2016/2/review/nieuwe-concealer-vandaag-test-ik-hem-wat-vind-ik-ervan. NOOOOO girl, no! Het niet er niet alleen lelijk uit, maar het lijkt me ook niet erg bevorderlijk voor je SEO.

Eerste alinea

Jouw keyword móet ook in de eerste alinea voorkomen, bij voorkeur in een van de eerste zinnen. Zo weet Google dat jouw artikel écht over het keyword gaan. Zorg ervoor dat je het keyword ergens in een zin verwerkt. Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn, denk aan: “Ik heb de MAC Pro Longwear Concealer getest, en vandaag laat ik jullie weten wat ik er nou van vind”.

H1 t\m H3

Jouw gekozen keyword moet ook eens in een header (koptekst) 1,2 of 3 voorkomen. Dit kan ook echt mega simpel, hierboven heb ik in H2 “Basic SEO tips” staan. Om terug te komen op de concealer, zou je ook simpelweg een kop kunnen maken met “MAC Pro Longwear”. Klaar is Kees :-)

SEO tips meta-omschrijving

Meta-omschrijving

Dan is er nog iets als een meta-omschrijving. Dit is het kleine stukje tekst wat je op Google ziet. Op de foto hierboven zie je wat ik bedoel daarmee. Deze omschrijving mag maximaal 160 karakters bevatten, dus ongeveer 2 zinnen. De meta-omschrijving voor dit artikel is “Bloggen is natuurlijk super leuk, maar gevonden worden is lastig. Daarom deel ik vandaag mijn SEO tips om beter gevonden te worden op Google. Lees meer!”. Hierin staat waarover het artikel gaat, het keyword en ‘lees meer’ helpt vaak ook wel goed om mensen te laten klikken.

De meta-omschrijving moet kort en krachtig zijn en het keyword bevatten. Denk ben jezelf ook even na, zou ik hierop klikken?

 

Aantal woorden

Een kort artikel wordt niet gewaardeerd door Google. Zorg ervoor dat jouw artikel altijd minimaal 250 (maar liever nog 300) woorden bevat. Hoe langer jouw artikel is, des te blijer Google wordt :-).

 

Afbeeldingen en alt tag

Afbeeldingen is een must, althans dat vind ik. Ik vind niets vervelender dan lange lappen tekst. Afbeeldingen breken het een beetje op, en maakt het makkelijker leesbaar. Google wil ook graag dat je minimaal één afbeelding gebruikt in jouw blogpost. Maar zorg er dan wel voor dat de alt(ernatieve)-tekst is aangepast. Dit is de tekst die weergegeven wordt wanneer de afbeelding niet te laden is. Google kan aan de alt-tekst ‘herkennen’ wat voor een foto het is. Zorg ervoor dat het keyword voorkomt in de alt-tekst. Iets als “SEO tips: meta-omschrijving” is prima. Dit hoeft niet een heel verhaal te zijn.

 

Autoriteit en verwijzingen

Andere websites die naar jou linken is altijd goed. Maar pas wel op, want als slechte websites naar jou linken kan dat ook negatief werken. Zorg ervoor dat je dus goed uitzoekt wat de autoriteit van een website is voordat je iets als een linkruil doet. Zorg er ook voor dat als je in jouw artikel linkt naar een website, bijvoorbeeld naar MAC om terug te komen op de concealer. Dat je het echt niet vaker dan 2 of 3 keer doet. Te veel linken is negatief voor je SEO.

Ook werkt het intern linken in een artikel goed. Link naar een oud artikel, bijvoorbeeld: “heb je ook al mijn review over de MAC Studio Waterweight foundation gezien?”. Zo krijg je niet alleen meer pageviews, maar ook Google ziet het als iets positiefs.

WordPress SEO by Yoast

Zo dat waren heel wat regeltjes en dingetjes om te onthouden. Maar gelukkig is er een plugin voor WordPress, gemaakt door Yoast. Deze checkt jouw blog maar ook per pagina en per blogpost. Na het installeren zie je onderaan je blogpost een soort van checklist met rode, gele en groene balletjes. Zodra een balletje groen gekleurd is, ben je goed opweg. Alle gele en rode balletjes moet je proberen aan te passen. Daarnaast zie je ook bovenin, naast publiceren, de balletjes. Als deze groen is, zit je SEO voor dat artikel goed.

Ik zweer echt bij deze plugin, het geeft makkelijk en snel aan hoe je SEO ervoor staat. Daarnaast kun je erin aangeven wat je keyword is, wat je meta-omschrijving moet worden en je kunt je titel aanpassen als deze te lang is. Ben je nog op zoek naar andere plugins – ik heb al eerder een artikel gemaakt over mijn onmisbare plugins.

 

Easy as that!

Ik hoop dat je iets geleerd hebt van dit artikel. Deel het op social media of stuur het door aan vrienden of familie die wel wat SEO tips kunnen gebruiken! Als jij zelf nog een gouden SEO tip hebt, hoor ik het ook graag.

Niet zo’n SEO held? Natuurlijk kost het heel wat tijd om de SEO van je gehele blog goed te hebben. Daarnaast zijn er ook veel complexere SEO regels, maar daar weet ik zelf ook niet veel van. Je zou eens op NextResult internet marketing kunnen kijken voor het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website of blog. Daarnaast geven zij ook advies over advertenties plaatsen op Google!

 

Q: ben jij zelf bezig met de SEO van jouw blog? Of doe je er niet veel mee?

 

  Love it? Laat het mij weten!